پکیج چیست؟

پکیج ها وسایلی گرمایشی بسیار کم مصرف بوده و در عین حال فضای کمی نیز برای کار کردن نیاز دارند. پکیج با قابلیت های بالایی که دارند و جایگزن بسیار خوبی برای موتورخانه های بزرگ و پرمصرف هستند. اما درجواب اینکه پکیج چیست؟ و نحوه کار کرد آن چگونه است؟ این مقاله را از دست ندهید.

 

نحوه عملکرد پکیج چگونه است؟

پکیج ها در دو نوع دیواری و زمینی ساخته می شوند، هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. پکیج‌ها استفاده‌های گوناگونی مانند گرم کردن آب مصرفی و محیط دارند. تمامی قطعات پکیج با پیچیدگی خاصی با یکدیگر در ارتباط هستند. به طور کلی می‌توان گفت آب سرد وارد پکیج می‌شود.  توسط سنسورهایی دمای آب تشخیص داده می‌شود. در صورت نیاز مشعل برای تنظیم دمای آب به حد درخواست شده روشن می گردد. گرمای مشعل گاز به مبدلی که مسیر مارپیچی دارد و در عین حال آب از آن عبور می کند، منتقل می‌گردد.

البته برخی از پکیج ها دارای مبدل ثانویه هستند. مبدل ثانویه سبب جریان پیوسته ای از آب گرم می شود. پکیج هایی که دارای دو مبدل هستند بهره وری انرژی بیشتری نسبت به تک مبدل ها دارند.

پکیج بهتر است یا موتورخانه؟

در گذشته برای گرم کردن محیط و آب از شوفاژ و رادیتور( موتور خانه) استفاده می کردند. استفاده از موتورخانه مصرف سوخت  و اتلاف انرژی بالایی به همراه دارد. مصرف کم و امکانات بالای پکیج سبب شده تا استفاده از آن دهه های اخیر در سراسر جهان به شدت گسترش یابد.

انواع پکیج

پکیج ها انواع مختلفی دارند و بنابر نوع و میزان استفاده از آن ها استفاده می گردد. به طور کلی پکیج ها به صورت زیر می باشند:

پکیج‌دیواری

پکیج زمینی

پکیج فن دار

پکیج‌دودکش دار

پکیج فن دار بهتر است یا پکیج بدون فن؟

شاید برای بسیار از افراد این سوال پیش بیاید که پکیج بدون فن بهتر است یا فن دار؟ برای پاسخ به این پرسش باید محل نصب پکیج مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قصد دارید پکیج را در بالکن نصب نمایید بهتر است مدل فن‌دار را انتخاب نمایید. در مدل های فن دار محفظه ی احتراق بسته است. در مدل فن دار بادهای شدید سبب خاموش شدن شعله نمی شوند. همچنین لازم به ذکر است درصورتی که مسیر افقی دودکش بیشتر از 1 متر است باید از مدل فن دار استفاده کنید. در غیر این صورت استفاده از پکیج بدون فن با رعایت نکات ایمنی مانعی ندارد.

پکیج دیواری چیست؟

به طور معمول عمده ترین نوع پکیجی که در خانه ها یا دفاتر اداری نصب می شوند از نوع دیواری می باشند. پکیج دیواری شباهت بسیار زیادی با آبگرمکن دیواری دارد. پکیج های دیواری بی صدا بوده و مزاحمتی نخواهند داشت. سنسورهای زیادی در پکیج دیواری تعبیه شده تا هشدار دهند. البته در صورت لزوم سنسورها کارکرد دستگاه را متوقف می کنند.

پکیج زمینی چیست؟

پکیج های زمینی را می توان، سیستم های گرمایشی چند منظوره معرفی کرد. پکیج‌های زمینی می توانند گرمای مورد نیاز واحدهای تجاری، صنعتی، نیمه صنعتی و مسکونی را به راحتی تأمین نمایند. از پکیج های زمینی در استخرها نیز مورد استفاده قرار می گیرد که با آن آب دوش و محیط استخر را گرم کرد.

تعمیر پکیج

برای تعمیر کیج باید بدانید پکیج چیست؟ چگونه کار می کند؟ و آشنایی کامل با قطعات پکیج داشته باشید. در هنگام استفاده از این سیستم گرمایشی ممکن است با مشکلاتی مانند کد خطا پکیج، صداهای غیر طبیعی در پکیج، روشن نشدن پکیج، گرم نشدن آب مصرفی، خاموش شدن پکیج و… مواجه شوید؛ برای تعمیر یا سرویس پکیج باید مهارت لازم داشته باشید اگر مهارت کافی ندارید از تعمیر خودسرانه پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است آسیب بیشتری به دستگاه وارد گردد.

انتخاب پکیج براساس متراژ

گر قصد خرید بهترین و مناسب ترین پکیج موجود در بازار را دارید ابتدا باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. نکته مهم در خرید پکیج بررسی میزان استفاده و سطح نیاز است. برای خانه هایی تا متراژ 150 متر پکیج 24 هزار می تواند گزینه مناسبی باشد. اما برای خانه هایی با متراژ 150 الی 220 متر پکیج 28 هزار مناسب است. برای متراژهای بیشتر می توان از پکیج های 30 هزار و 35 هزار استفاده کرد.

تنظیم دمای پکیج چگونه است؟

پکیج ها دارای تنظیمات پیش فرض هستند که توسط کارخانه سازنده تعریف گردیده. معمولا برای مصارف خانگی پکیج با دمای 50 درجه تنظیم می گردد. اما تنظیم دمای آب پکیج چگونه نجام می شود؟ دمای آب ورودی می تواند متفاوت باشد، در دستگاه قطعه ای به نام ECU وجود دارد که دمای آب ورودی را با گاز مشعل با دمای دلخواه تنظیم می کند.

تنظیم حالت تابستانه پکیج

برای استفاده از پکیج در حالت تابستانه شما نیازی به سیستم گرمایشی و روشن کردن رادیاتورها ندارید. در حالت تابستانه تنها آب مصرفی گرم خواهد شد و به صورت خودکار برای تأمین آب گرم شروع به کار می کند.

تنظیم حالت زمستانه پکیج

وظیفه پکیج در فصل زمستان دوچندان می شود. در حالت زمستانه پکیج هم آب مصرفی را گرم می کند و از طرفی دیگر آب داخل رادیاتورها را گرم کرده و به چرخش در می آورد. در حالت زمستان اولویت با گرم کردن آب مصرفی است.

*در فصل زمستان قبل از روشن کردن دستگاه بهتر است سرویس های پکیج را انجام دهید تا در طول فصل سرما با مشکل کمتری مواجه شوید.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *